Ozvěna v hovoru

Slyšíte v hovoru ozvěnu, tedy svůj vlastní zpožděný hlas? Nebo si na stejný problém stěžují vaši zákazníci? Pokud jste to zažili, víte, že je to nepříjemné a při větší ozvěně je těžké mluvit souvisle.

Dá se s tím něco dělat? Ano, dá. Někdy...

Jak vzniká ozvěna v hovoru

Ozvěna obecně vzniká na opačném konci hovoru, než kde ozvěnu slyšíte. Pokud tedy slyšíte v ozvěně svůj vlastní hlas, vzniká ozvěna na straně zákazníka. Pokud naopak zákazník slyší s ozvěnou sám sebe, vzniká ozvěna na vaší straně.

Jak ozvěna vznikne? Řeč mluvčího A je snímána mikrofonem, je přenesena na druhou stranu a zde je přehrávána mluvčímu B do reproduktoru – ať už se jedná o reproduktor v telefonu, sluchátkách nebo třeba počítači. Mikrofon a reproduktory mluvčího B bývají blízko u sebe a proto mikrofon mluvčího B sejme zvuk z jeho reproduktoru a tím jej odešle zpět.

Zvuk odeslaný zpět dorazí k mluvčímu A se zpožděním. Pokud je toto zpoždění větší než přibližně 100 milisekund, dokáže lidský mozek původní a zpožděný zvuk odlišit a mluvčí A slyší ozvěnu.

V minulosti, na analogových linkách, chodil zvuk zpět s tak malým zpožděním, že ho lidský mozek jako ozvěnu nevnímal. Vysílaný zvuk v digitálním přenosu je ale z technických důvodů záměrně zpožďován (tzv. jitter buffering). A protože digitální cesty jsou klikaté a nevyzpytatelné a zvuk může být po cestě zpožděn několikrát, může být ve výsledku zpoždění natolik velké, že ozvěna vznikne.

Proč tedy ozvěnu neslýcháme častěji?

V digitálních hlasových sítích, jako jsou například mobilní sítě, je zpoždění přenosu hlasu "tam a zpět" větší než 100 milisekund poměrně časté. Proč tedy ozvěnu neslýcháme častěji?

Prvním důvodem je kvalita konstrukce mikrofonů a jejich směrovost. Mikrofon může být velmi citlivý na zvuk ve směru od úst, ale přitom potlačovat snímání zvuků přicházejících z jiných směrů.

"Když dám ale telefon na hlasitý odposlech, tak můj mikrofon ale hlas z reproduktoru slyšet prostě musí". Zde se do hry vloží matematika a algoritmy k potlačení ozvěny (AEC, acoustic echo cancellation). Ty dokážou z odesílaného audia zvuk přicházející z druhé strany "odečíst" a ozvěna tak nevznikne ani při velkém zpoždění. Stejně tak je možné na druhé straně odečíst z příchozího audia zvuk, který tato strana sama před nějakou dobou odeslala.

V našem mobilu je zkrátka víc matematiky, než si mnozí uvědomují. Ale ani tyto dnes velmi pokročilé algoritmy se nepoperou s každou situací.

Jak ozvěnu eliminovat

Pokud ozvěnu slyší zákazník, vzniká tato ozvěna u vás a můžete s ní něco dělat. Vše vychází z principů uvedených výše. Možností je ale spousta a jednoduchá a univerzální rada neexistuje. Vyplatí se trochu experimentovat.

Můžete vyzkoušet následující tipy:

  • Snižte hlasitost svého reproduktoru, aby ho váš mikrofon "neslyšel".
  • Pokud používáte hlasitý odposlech, použijte místo toho sluchátka.
  • Pokud používáte softwarový telefon, zkontrolujte, zda nemá v nastavení možnost potlačení ozvěny, a funkci zapněte.
  • Podobné nastavení může být součástí nastavení vaší zvukové karty.
  • Snižte citlivost mikrofonu v nastavení zvuku vašeho počítače.
  • V nastavení zvuku nebo v nastavení softwarového telefonu může být funkce zesílení mikrofonu (microphone boost) nebo řízení zisku mikrofonu (AGC, automatic gain control). Zkuste tuto funkci vypnout.
  • V nastavení zvukové karty lze (někdy) zapnout lokální posílání vstupu na výstup, což (někdy) také způsobí ozvěnu. Zkuste tuto funkci vypnout.
  • Zvuk se může přenášet i vibracemi zařízení samotného. Vyzkoušejte kvalitnější náhlavní soupravu nebo telefon.

Pokud slyšíte s ozvěnou sami sebe, vzniká ozvěna na straně zákazníka. Zákazník by mohl vyzkoušet všechny tipy uvedené v předchozím textu, ale v praxi toho těžko dosáhneme. Můžete zákazníka požádat, aby si vypnul hlasitý odposlech a telefon vzal "na ucho" nebo použil sluchátka. Pracujete-li na počítači, můžete u sebe zkusit zapnout algoritmy na potlačení ozvěny.

Kontakty

OptimSys, s. r. o.
– Olomoucká 3419/7, 618 00 Brno
– Pražská 18, 102 00 Praha 10

Obecné dotazy

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Obchodní dotazy

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Technická podpora

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Obecné dotazy

+420 511 205 390

Technická podpora

+420 511 205 398

Fakturační údaje

Optimsys, s.r.o.
Domovina 752/8,
779 00 Olomouc
IČ: 26833972
DIČ: CZ26833972

Bankovní spojení

CZK: 2901034311/2010
EUR: 2701034317/2010
USD: 2401034294/2010
Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Technické cookies
Technické cookies
Přijmout
Odmítnout
Marketingové nástroje
Služba Google Analytics
Přijmout
Odmítnout